Oszustwa metodą "na pracownika banku" – jak nie paść ofiarą cyberprzestępstwa?
W ostatnim czasie można zaobserwować znaczący wzrost popularności oszustw, które przeprowadzane są pod płaszczykiem tzw. metody „na pracownika banku”. Pomimo licznych ostrzeżeń emitowanych przez banki i media, wielu ludzi wciąż nie jest świadomych mechanizmu tego rodzaju przekrętów. Kluczowe jest zachowanie czujności w każdym kontakcie z nieznajomymi osobami. Powinniśmy natychmiast reagować na próby wyłudzenia pieniędzy lub informacji umożliwiających logowanie do naszego konta bankowego.
Metoda działania tzw. „bankowego oszusta” jest dość prostolinijna i powtarzalna. Przestępca kontaktuje się z potencjalną ofiarą, podszywając się pod doradcę bankowego i opowiada o niepokojących transakcjach zauważonych na jej koncie. W celu zabezpieczenia majątku przed domniemaną kradzieżą, fałszywy doradca daje różne sugestie, takie jak:
- Instalacja aplikacji mobilnej, która daje mu zdalny dostęp do operacji na smartfonie lub komputerze ofiary, a co za tym idzie – do jej konta bankowego.
- Zlecenie natychmiastowego przelewu na określone przez niego „konto techniczne”. Oszust zapewnia, że dzięki temu środki zostaną zabezpieczone przed kradzieżą.
- Blokada płatności mobilnych lub wypłat z bankomatów za pomocą specjalnych kodów. W rzeczywistości transakcje są w ten sposób potwierdzane, a nie blokowane.
Niezależnie od wybranego przez nich scenariusza, złodzieje zdobywają dostęp do funduszy swoich ofiar i po przejęciu pieniędzy gwałtownie kończą wszelką komunikację.
Zachęcamy do zachowania szczególnej ostrożności. Pracownicy banków nigdy nie proszą o podanie loginu lub hasła. Nie sugerują również instalacji jakiejkolwiek aplikacji, która mogłaby umożliwić im dostęp do ruchów na koncie klienta, ani nie proponują przelania środków na tzw. „konto techniczne”.